Program v podobě letní školy je určen učitelům/kám českého jazyka a literatury, filosofie, humanitních, společenskovědních a historických oborů na gymnasiích a středních školách. Jeho záměrem je poskytnout učitelům/kám gymnasií a středních škol náměty a podklady pro výuku a otevřít prostor pro vzájemnou diskusi ohledně přípravy a připravenosti studentstva na humanitně zaměřené vysokoškolské studium. Osou programu jsou komentované příklady seminární práce s odbornými, literárními i klasickými texty a zadávání, vedení a psaní referátů. Při přípravě letní školy vycházíme z připomínek a námětů účastníků/nic minulých seminářů.
Program je akreditován v programu DVPP (další vzdělávání pedagogických pracovníků) MŠMT.
Program se bude odehrávat v pracovní atmosféře max. 20 účastníků/nic a jeho náplní budou jak přednášky, tak praktické semináře, a to pod vedením vyučujících a akademických pracovníků/nic FHS UK.
Způsob výuky: prezenční
Forma výuky: jiná
Jazyk výuky: čeština
Délka kurzu: 14.– 16.8.2024
Poplatek: 2.500Kč
Kapacita akce je naplněna – pokud jste se na Letní školu nestihli zapsat a máte zájem o účast na dalším ročníku, případně Vás zajímají podobně orientované akce, ozvěte se, prosím, na e-mail , kde Vám rádi poskytneme podrobnější informace o možnostech spolupráce FHS UK s pedagogy a středními školami.
Letáček s programem aktuálního ročníku ke stažení
Na nejobecnější rovině má tento výukový program učitelům středních škol prezentovat problémy spojené s přechodem studenta na vysokoškolskou liberální formu studia v oblasti humanitních věd a přitom upozornit na specifika studia, poznávání a bádání v rámci těchto vědních disciplín.
Konkrétní náplň programu vychází z faktu, že studium a bádání v oblasti filosofie, humanitních a literárních věd je založeno především na odborném studiu textů. Program se tedy zaměřuje na představení a elementární osvojení základních zásad interpretace textu, a to ohledně různých typů textu (odborného, klasického, literárního) v různých interpretačních přístupech.
Jedná se o program celoživotního vzdělávání (CŽV) akreditovaného v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Přednášky se budou týkat:
možností a úskalí studia humanitních oborů;
problematiky poznání v humanitních oborech a filosofii, reflexe dějinnosti a úkolu interpretace;
problému kritického čtení textů a zásad intepretace;
struktury a zásad psaní odborných textů, resp. studentských referátů a seminárních prací;
problematiky výuky filosofie, literatury a literární vědy, historie, dějin umění a případně dalších humanitních disciplín.
V praktických seminářích se pak budou účastníci/ce zabývat především intepretací (a diskusí o její výuce) vybraných různých typů textů (odborného, klasického, literárního) v různých interpretačních přístupech. Všichni účastníci obdrží v tištěné i elektronické podobě podklady k přednáškám a seminářům programu a na závěr získají certifikát o jeho absolvování.
Praktické informace o programu: Místem konání je Zámecké návrší Litomyšl, sídlící v prostorách nově zrekonstruované budovy Zámeckého pivovaru Litomyšl, který je součástí areálu zapsaného na seznam památek UNESCO.
Pokud jste se na Letní školu nestihli zapsat a máte zájem o účast na dalším ročníku, případně Vás zajímají podobně orientované akce, ozvěte se, prosím, na výše uvedený e-mail, kde Vám rádi poskytneme podrobnější informace o možnostech spolupráce FHS UK s pedagogy a středními školami.
Jaroslav NOVOTNÝ. Čtení – reflexe – interpretace: Elementární úvod do práce s textem. Praha: Togga, 2021, 159 stran.
Předkládaná publikace přináší elementární uvedení do práce s textem a interpretace. Je určena především začínajícím vysokoškolským studentům humanitních oborů a filosofie, avšak také učitelům na gymnáziích a středních školách, kteří své žáky připravují na vysokoškolské studium, a případně i vysokoškolským učitelům, kteří do práce s textem a zásad interpretování své studenty na začátku studia uvádějí.
Problematika čtení a interpretování se nejprve zasazuje do širšího kontextu otázek po povaze vědění a pravdivosti ve vědách o lidských záležitostech. V dalším výkladu se pak vychází z odkrytí základních problémů, jež spočívají ve čtení a porozumění textům, aby se teprve z nich odvodily jisté nejelementárnější zásady interpretace a propedeutická doporučení pro práci s texty. Teoretickým pozadím předkládaných výkladů je především obšírné rozpracování této problematiky v moderní hermeneutice u H.-G. Gadamera.
Kniha je k dostání v tištěné i elektronické podobě:
a
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208