Projekt Zelené dovednosti na UK, registrační číslo NPO_UK_MSMT-2114/2024-4 je zaměřen na tvorbu nových a inovaci stávajících vyučovaných předmětů, do kterých budou zařazeny prvky reflektující tzv. zelené dovednosti. Tyto předměty budou naplňovat "17 SDGs" (Sustainable Development Goals OSN 2015–2030) a současně Strategii udržitelnosti Univerzity Karlovy. Projekt byl na Fakultě humanitních studií UK spuštěn 1.1.2024 a jeho dokončení se předpokládá k 31.12.2025.
Na Fakultě humanitních studií UK bude v rámci projektu inovováno celkem deset předmětů ve stávajících magisterských studijních programech Sociální a kulturní ekologie, Antropologická studia a v bakalářském studijním programu Studia humanitní vzdělanosti. V rámci projektu bude připraven k akreditaci rovněž zcela nový kurz CŽV Podpora participativního a deliberativního rozhodování, určený pro zájemce z řad samosprávy, veřejné správy i neziskového sektoru, pro profesionály ve sféře městského plánování a ochrany přírody i pro pracovníky soukromého sektoru. Absolventi kurzu si osvojí inkluzivní participativní přístup k rozhodovacím procesům při udržitelném plánování měst a obcí a prohloubí své kompetence v oblasti udržitelného hospodaření s přírodními zdroji. Kurz bude splňovat podmínky pro udělování microcredentials.
Projekt je financován z Národního plánu obnovy v rámci komponenty MŠMT 7.4. Přizpůsobení škol – podpora zelených dovedností a udržitelnosti na vysokých školách.
V rámci projektu Zelené dovednosti na UK, registrační číslo NPO_UK_MSMT-2114/2024-4 byly na Fakultě humanitních studií UK v letech 2024 až 2025 vytvořeny tyto studijní předměty:
Seminář ze sociologie životního prostředí: Cesty socio-ekologické transformace
Cílem předmětu Semináře ze sociologie životního prostředí: Cesty socio-ekologické transformace je otevřít prostor pro hluboké a angažované porozumění současnému světu a rozvinout schopnost jednat v podmínkách nejistoty, komplexity a krize. Studijní předmět propojuje kritické a systémové myšlení o kořenech a východiscích současných problémů s imaginací, aktivistickou praxí a psychohygienou. Předmět by měl studující připravit na výzvy, kterým v budoucnu mohou čelit.
Environmentální sociologie I. a II.
Dvousemestrální studijní předmět se zaměřuje na studium vztahů mezi společností a životním prostředím. Studující se seznámí s klíčovými teoretickými přístupy environmentální sociologie, které jim umožní analyzovat sociální aspekty environmentálních problémů. Studující rozvinou svou schopnost porozumět postavení jedince ve vztahu k sociálním a environmentálním problémům, příčinám a důsledkům moderní spotřeby. Pozornost je také věnována podmínkám a možnostem souvisejícím se sociálně-ekologickou transformací směrem k udržitelnosti.
Environmentální ekonomie I. a II.
Dvousemestrální studijní předmět uvádí studující do základů ekonomie a představuje jim různé ekonomické přístupy k otázkám ochrany životního prostředí. Skrze reflexi preanalytické vize neoklasické a environmentální ekonomie upozorňuje na limity tradičního ekonomického myšlení a otevírá prostor pro kritické zkoumání role ekonomie při řešení současných environmentálních problémů. Dále se zaměřuje na trénování dovedností souvisejících s pochopením a integrací komplexních problémů typu klimatická změna, trénuje schopnost komunikace založené na věcném popisu problému, kritické analýze zájmů a hledání účinných řešení. Tyto dovednosti jsou posilovány během výukových hodin a v domácí přípravě formou argumentačních esejů, simulačních her s reflexí, analýzy případových studií, realizace vlastního projektového záměru apod.
Globální problémy životního prostředí
Studijní předmět se zaměřuje na vybraná témata environmentální udržitelnosti, jejichž znalost a pochopení je nutnou podmínkou pro širší socio-ekologickou transformaci společnosti. Představuje koncept globálních environmentálních problémů, s vybranými nejdůležitějšími oblastmi a tématy s důrazem na přírodní procesy a mechanismy a na vliv člověka.
Metody popisu a analýzy environmentální udržitelnosti I + II
Předmět uvádí studenty do mezioborové problematiky metod popisu a hodnocení environmentální udržitelnosti. Představuje teoretická východiska (strategie udržitelného rozvoje a ve větším detailu environmentální udržitelnost) a na příkladech používaných indikátorů ukazuje postupy při konstrukci a interpretaci relevantních indikátorů.
Seminář aplikovaného výzkumu
Předmět je určen pro magisterské studenty a studentky, kteří/které si chtějí vyzkoušet specifika, přínosy i dilemata (nebo prohloubit znalost) aplikovaného antropologického výzkumu již během studií. Seminární podoba kurzu je volně propojena s přednáškovým cyklem Aplikovaná Antropologie jako jeho praktická nadstavba. Aplikace antropologického vědění ve veřejné sféře je urgentní výzvou dneška především ve vztahu ke zmnoženým krizím, jež v současnosti zažíváme v souvislosti se změnou klimatu, krizemi bydlení, geopolitickými konflikty & rostoucími ekonomickými nerovnostmi. Právě proto si klade seminář za cíl zprostředkovat možnosti využití teoretických a metodologických znalostí získaných během studia v konkrétním aplikovaném nebo angažovaném výzkumu s důrazem na rozvoj tzv. zelených dovedností, udržitelných politik a ochrany životního prostředí.
Environmentální antropologie současnosti
Studijní předmět představuje perspektivu současné environmentální antropologie a seznamuje studující s konkrétními oblastmi a tématy, na nichž se studuje propojování sociálních, historických, politických, ekonomických, technologických a environmentálních aspektů socio-environmentálních krizí. Současně kurz představuje nejen akademickou rovinu bádání, ale také rovinu praktickou, resp. aplikovanou.
Sociální ekologie I
Kurz se zabývá vztahem společnosti a přírody a vzájemnými souvislostmi působení člověka a životního prostředí. Definuje pojem sociální ekologie a rozebírá sociálně-ekologické přístupy k porozumění světu. Seznamuje studenty s historickými kořeny a tradicí sociální ekologie, diskursivním přístupem k environmentálním problémů i emocionálním obratem ve studiu sociálních aspektů životního prostředí.
Krajinná ekologie a přírodní zdroje
Předmět seznamuje studenty s krajinou jako komplexním systémem, který je formován přírodními a/zároveň antropogenními procesy. Úvodní část definuje krajinu z pohledu jejích obyvatel a uživatelů a představuje krajinnou ekologii jako mezioborový nástroj k poznání ekologických procesů a vazeb v krajině. Dále se zaměřuje na složky krajiny – geologii, klima, zdroje – a jejich vliv na krajinnou diverzitu. Klíčovým tématem je krajinná heterogenita, její měření a vztah k biodiverzitě. Předmět se věnuje i časoprostorové dynamice krajiny, disturbancím a paměti krajiny. Studenti se seznámí s teoriemi konektivity, migrací a přírodními procesy jako oheň či eroze. Důraz je kladen na historické interakce člověka s krajinou, ekologickou sukcesi a urbánní ekologii. Kurz rovněž pokrývá praktické aplikace – bioremediaci, ekosystémové služby, environmentální psychologii, krajinné plánování a adaptaci na klimatickou změnu.
V rámci projektu byla navázána spolupráce s partnery Institut plánování a rozvoje hl.m.Prahy, Agora CE a SMS ČR. Všechna tři strategická partnerství posílila praktickou, aplikovanou rovinu všech vzdělávacích výstupů projektu. Spolupráce byla navíc rámována společným cílem rozvoje zelených dovedností na UK, což vytvořilo novou platformu diskuse a budoucí spolupráce mezi akademickou sférou, neziskovým sektorem a samosprávami.
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
E-mail:
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208